Egy nehéz kérdés: tej és PCOS

Tejtermékek szerepe a PCOS diétában

A tejtermékek szerepe az egészséges étrendben igencsak megosztó kérdés. Ha a PCOS diétáról van szó, még több kérdőjel merülhet fel, hiszen a tejnek elég magas az inzulinindexe. Ebben a cikkben összegyűjtöttem néhány tudományos eredményt, melyek segíthetnek eldönteni, hogy része legyen-e az étrendednek ez az élelmiszercsoport, vagy inkább ne.

Előrebocsájtom, hogy nem fogok állást foglalni. Úgy vélem, a tejtermékek kapcsán nem vonható le egyértelmű ajánlás a szakirodalmi adatok alapján. Pro és kontra egyaránt van, ezért mindenki ítélje meg a kérdést maga. Remélem, a cikk segíteni fog, hogy jobban átlásd ezt a témát!

 

Hatás a bőrre

A tejtermékek fogyasztása és az aknék kialakulása között pozitív a kapcsolat. Mivel a PCOS egyik tünete az aknés bőr, ebből a szempontból a tej nem tűnik előnyösnek, hiszen fokozhatja a pattanások és mitesszerek létrejöttét. Ennek több oka is lehet. Egyrészt a tejtermékek miatti magasabb inzulinszint, másrészt a magasabb IGF-1 szint.

Érdekes módon ez az összefüggés a zsírszegény tejtermékek esetében volt a legerősebb. A teljes zsírtartalmú tej és a sajt sokkal kisebb mértékben hatott az aknék kialakulására.

 

Hatás a PCOS-re

Sajnos nincs túl sok olyan vizsgálat, amit PCOS-es nők között végeztek a tejkérdés kapcsán.

Egy 400 iráni nő bevonásával végzett vizsgálat szerint a zsírszegény tejtermékek fogyasztása pozitív kapcsolatban áll a PCOS kialakulásával.

Egy kisebb vizsgálatban, melyben 24 PCOS-es nő vett részt, olyan diétát teszteltek, mely keményítőben és tejtermékben is szegény volt. Maximum napi 28g sajt fogyasztása volt megengedett. Eredmény: fogyás, inzulinérzékenység javulása, tesztoszteronszint csökkenése.

Egy másik kísérletben a DASH diétát követték a résztvevők, melynek jellemzői a következők: sok zöldség és gyümölcs, teljes értékű gabonák, zsírszegény tejtermékek, de kevés telített zsírsav és finomított szénhidrát. Eredmény: inzulinrezisztencia, CRP-szint és hasi elhízás csökkenése.

Ezen vizsgálatok alapján úgy tűnik, lehetséges állapotjavulás egy kevés tejtermék fogyasztása mellett is.

 

Hatás a termékenységre

Chavarro és munkatársai azt találták, hogy a zsíros tejtermékek fogyasztása kedvező hatással van a termékenységre, de a zsírszegény változatok kedvezőtlen hatásúnak bizonyultak. Még egy adat, mely szerint a zsírosabb tejtermékek ideálisabbak. Nagyon érdekes.

 

Összefüggések egyéb betegségek rizikójával

Ha eddig nem zavarodtál össze, majd most. A szakirodalomból a következő összefüggéseket tudhatjuk a tejtermékek és a betegségek kapcsán:

  • A vastagbélrák kockázatát csökkentik
  • A petefészek- és a prosztatarák kockázatát növelik
  • A kettes típusú cukorbetegség kockázatát csökkentik
  • Az egyes típusú cukorbetegség kockázatát növelik
  • Az elhízás kockázatát csökkentik
  • A csontritkulás kockázatának csökkentésére nincs egyértelmű bizonyíték

 

Összefoglalás

Mint mondtam, ez egy nehéz kérdés. Számos pro és kontra érvet lehet felsorakoztatni. Azt javaslom, tapasztald ki magadon, milyen hatással vannak rád a tejtermékek. Kísérletezz különféle változatokkal (pl. tej, joghurt, kefir, sajt, túró), és különféle mennyiségekkel! Figyelj a tested jelzéseire, és tudni fogod, hogy érdemes-e fogyasztanod őket.

 

 


Felhasznált források:

The role of dairy in the nutrition management for PCOS

A Review on Dairy’s Value in Disease Prevention

By |2017-11-17T17:21:14+00:002017, július 13|