Karácsonyi étkezés inzulinrezisztenciával

tanácsok az ünnepi étkezésekhez

A PCOS életmód-terápiájának egyik legfontosabb eleme a megfelelő étrend. Az inzulinrezisztencia miatt jobban oda kell figyelni többek között a szénhidrátok minőségére és mennyiségére. Mivel ilyenkor decemberben az evésnek igencsak központi szerep jut, senki nincs könnyű helyzetben, akinek valamilyen korlátozó diétát kell követnie. Ebben a cikkben néhány tippel szeretnék segíteni, hogy az ünnepek alatt is tudatosan tudj étkezni.

1. Ha van rá mód, befolyásold a karácsonyi menüt

Ha te vagy a házigazda, kedvező helyzetben vagy, hisz könnyedén be tudsz tervezni olyan fogásokat, melyek megfelelnek a diétádnak. Ha vendégként veszel részt az ünnepi étkezésen, kisebb befolyásod van, de ebben az esetben is megpróbálhatsz tenni az ügy érdekében. Ha mást nem, megbeszélheted a vendéglátóval, hogy te is viszel valami finomságot, ami beilleszthető a diétádba.

2. Ne arra fókuszálj, mit nem szabad

Bár a PCOS diétájában vannak fontos alapelvek, összességében ez egy viszonylag rugalmas étrend lehet. Ne úgy ülj le a karácsonyi asztalhoz, hogy arra gondolsz, mennyi mindent nem ehetsz. Ez a hozzáállás csak megnehezítené a dolgodat. Minél jobban tiltasz magadtól valamit, annál jobban fogod kívánni. Ha nagyon szeretnél, nyugodtan megkóstolhatsz egy cukros-finomlisztes süteményt is, nem fog összedőlni a világ. Persze, ha van jobb lehetőség, élj inkább azzal! (Ezért is jó, ha tudsz magaddal vinni valami saját készítésű, cukormentes finomságot.)

3. Ideális választás: fehérje + zöldség

Általában a karácsonyi menü többféle főételt is tartalmaz, így nagy eséllyel találsz ideális fogást. Mivel a legtöbb szénhidrátot általában a köretek és a desszertek tartalmazzák, ezekre érdemes tudatosan odafigyelni.

Ha van az asztalon valamilyen magas fehérjetartalmú étel (pl. sült hús vagy hal) és zöldségköret, már szerencsés helyzetben vagy. Egy ilyen főételtől könnyen jóllakhatsz anélkül, hogy túl sok szénhidrátot fogyasztanál. Így marad majd „keret” a desszertnek is.

Ha vittél magaddal valami cukormentes finomságot, azzal jársz a legjobban. Ha nincs ilyesmi, akkor se ess pánikba! Ha szeretnél, nyugodtan ehetsz egy kisebb adagot a hagyományos desszertek közül is. Mivel a főétel mellé nem ettél keményítős köretet (mint például a rizs vagy a burgonya), még nem fogyasztottál túl sok szénhidrátot. Beleférhet egy szelet a nagymama kedvenc sütijéből. Csak edd lassan, és élvezd ki!

4. Vigyázz a folyékony kalóriákkal

Folyékony formában könnyű túl sok kalóriát bevinni. Bár az alkoholfogyasztás nem tilos PCOS-ben, ha a testsúlyodra is figyelned kell, talán jobban teszed, ha maradsz a víznél. Az alkoholos italok nagy részének a cukortartalma is magas, ezek végképp nem a legideálisabb választások PCOS-ben. Ha mégis úgy döntesz, hogy iszol valamit, nagyon figyelj a mértékre!

5. Használd ki a testmozgás pozitív hatásait

A testmozgásnak rengeteg előnye van PCOS-ben (is). Segít a feszültség levezetésében, növeli a kalóriafelhasználást, és javítja az inzulinérzékenységet. Az egyik legjobb dolog, amit megtehetsz a karácsonyi vacsora előtt az, hogy edzel egy jót.

6. Emlékezz rá, hogy miről is szól az ünnep

Bár fogyasztói társadalmunkban a Karácsony fő üzenete a vásárlás és ajándékozás, remélem, lesz időd megállni egy kicsit a rohanásban, és átgondolni, miről is szól valójában ez az ünnep! Ha ott ülsz majd a minden jóval megrakott karácsonyi asztalnál a családoddal, nézz körül, és lásd meg, mennyi mindenért hálás lehetsz!

Mindenkinek áldott, békés karácsonyi ünnepeket kívánok!

By |2017-12-19T10:31:57+00:002017, december 19|