PCOS és fogyókúra

Mivel a policisztás ovárium szindrómás nők nagy százaléka túlsúlyos, a testsúly csökkentése a PCOS terápiájának fontos célja lehet. Valószínűleg az érintettek hallották is már ezt a tanácsot a kezelő orvosuktól: „Le kellene adni néhány kilót!”

Tény, hogy az elhízás súlyosbítja az inzulinrezisztenciát, és kedvezőtlenül befolyásolja a nemi hormonok szintjét is, így a fogyás valóban állapotjavulást okozhat. Az azonban már cseppet sem mindegy, hogy ezt hogyan érjük el!

Óvakodj a fogyókúráktól!

Ahogy a Fogyókúra DETOX honlap neve is utal rá, én nem pártolom a fogyókúrákat. Bár rövid távon elképzelhető velük átmeneti fogyás, hosszú távon visszahízás, sőt gyakran még több súlyfelesleg az eredmény. Arról nem is beszélve, hogy mindez hogyan hat az egyén önértékelésére és önbizalmára…

Nincs ez másként PCOS-ben sem. Sőt, a fogyókúrák ez esetben még többet is árthatnak! Ha csak egy mondatot jegyzel meg ebből a cikkből, az legyen a következő: SOHA NE FOGYÓKÚRÁZZ!

Mielőtt tovább fejtegetem a témát, szeretném tisztázni, mit értek a fogyókúra szó alatt.
Fogyókúra: az energiabevitel tudatos csökkentése az egyén testsúlyának csökkentése céljából. Jellemzője, hogy drasztikus változtatásokkal jár, melyeket a fogyókúrázó csak egy ideig képes fenntartani.

Bár a fogyókúrák negatív hatásairól egész könyveket lehetne írni (és egyébként már írtak is néhányat, például ezt és ezt), én itt most csak egy jellemzőt szeretnék kiemelni, ami PCOS-ben kifejezetten fontos: a kortizolt.

Mi az a kortizol?

A kortizol egy ún. glükokortikoid hormon, melyet a mellékvese termel. Ahogy a glükokortikoid szóból is látszik, ez a hormon hatással van a szénhidrát-anyagcserére, fő feladata ugyanis a vércukorszint növelése. Ezzel párhuzamosan csökkenti az inzulinfüggő cukorfelvételt a zsír- és izomszövetben.

Lényegében tehát növeli a vércukorszintet és fokozza az inzulinrezisztenciát. Emellett pedig még a hasi zsírraktározást is fokozza. Egyik sem túl jó hír PCOS-ben!

Mi köze a kortizolnak a fogyókúrákhoz?

A kortizol egy stresszhormon, vagyis stressz hatására termelődik. Ha éppen kerget egy oroszlán, akkor ez nagyon hasznos, hisz gyorsan megemeli a vércukorszintedet, és így lesz elég energiád minél gyorsabban sprintelni. A probléma az, hogy a szervezetünk nem csak az efféle helyzeteket érzékeli stressznek. Ma már tudományosan bizonyított1, hogy a fogyókúrázás is növeli a kortizol szintet, vagyis stresszt vált ki. Ez elég rossz hír, hisz enélkül is van elég feszültség az életben, de PCOS-ben még rosszabb hír.

PCOS és kortizol

PCOS-ben általában fennáll valamilyen szintű inzulinrezisztencia, de a fogyókúra még erre is rátehet egy lapáttal, ami még tovább ronthatja az állapotot, és tovább erősítheti az inzulinrezisztenciát. Ráadásul egyes vizsgálatok szerint PCOS-ben alapból is magasabb lehet a kortizolszint, amit nem kellene még tovább emelni!

Ne fogyókúrázz!

A fogyókúrák nem vezetnek tartós fogyáshoz, növelik a stressz- és kortizolszintedet, és erősítik az inzulinrezisztenciát és a hasi elhízást. PCOS-ben végképp nem érdemes fogyókúrázni!

De akkor mit csináljak?

Ha szeretnél tartósan lefogyni és egészségesebbé válni, akkor egyénre szabott stratégiára lesz szükséged, nem pedig egy fogyókúrára. PCOS-ben kiemelten igaz az, hogy minden eset egyedi, és nincs sablon megoldás. Azt az étrendet és mozgásprogramot kell megtalálni, ami Neked személy szerint beválik. Ha ezt sikerül megtalálnod, az inzulin- és egyéb hormonszintjeid javulni fognak, és ha arra van szükség, a fogyás sem marad el.


Hivatkozás:

  1. A. J. Tomiyama et al., Low Calorie Dieting Increases Cortisol. Psychosomatic Medicine. 72, 357–364 (2010).
By |2017-11-20T13:55:46+00:002017, november 20|